onsdag 10 mars 2010

Öka trycket

Sprang förbi Jula förra veckan och köpte mig en manometer för att kolla bryggtrycket på maskinen. Jag har inte haft möjlighet att kolla det tidigare och tanken har konstigt nog aldrig slagit mig heller.

Men med lite gängtejp och ett blindfilter så fixade jag snabbt en fungerande bryggtrycks-mätare och det visade sig att jag låg kring 8 bar. Nu ligger trycket på 9 bar och jag börjar sakta men säkert vänja mig med ändringen.


Skillnaden blev rätt så markant, nu kan jag mala finare och tampa lite lösare än vad jag tidigare gjort.

Sen så får jag fram mycket mer sötma och fruktighet i mina skott, jag blev förvånad över att skillnaden blev så pass markant och samtidigt lite pissed att jag inte tänkt tanken att kolla trycket tidigare.

Jag har inte testa något annat än just söta, fruktiga kaffen men när jag väl kör på något annat så ska det bli kul att se hur resultatet blir då.

Det verkar även som att risken för channeling ökade, på de senaste 10-15 skotten har jag fått 2 riktigt dåliga och jag har nästan aldrig haft det problemet innan.



Passade på att filma ett av dom första skotten också bara för att.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar