torsdag 1 oktober 2009

Esmeralda x 5

Ett kaffe, 5 bryggmetoder...

Efter att ha dragit en dubbel på Hacienda La Esmeralda började jag fundera på vilken tillredning som gett mig bästa upplevelsen med detta kaffe.

Dessa funderingar resulterade i ett litet test, där jag körde Esmeraldan i bistrokanna, droppfilter, guldfilter, vakuum-bryggare och aeropress





Skillnaden på metoderna fanns där men min förmåga att sätta ord på dem lyste med sin frånvaro... Men lärorikt var det



Det som dock överraskade mig var att kaffet från siphonen kändes tamt, tunnt och med lite för lite syra jämfört med de övriga.




De koppar som jag fastnade för var Bistro-koppen och Aropress-koppen dom kändes på nått sätt renast och mest balanserade.

Men för att komma till någon slags slutsats så kan jag väl säga att det blir Espresso, Presskanna och en enstaka Areopress för min del.

1 kommentar:

Johan sa...

Intressant! Jag ska just till att bjuda på lite Esmeralda och funderade på vilken metod jag skulle brygga den med. Tidigare har jag kört den med presskanna, aeropress och som espresso. Jag tycker nog presskannan funkade bäst, tätt följd av aeropressen.

Som espresso blir den iofs god men lite kort och inte lika rena aromer/smaker. Dom fina jasmindofterna blir väldigt flyktiga när jag kör den som espresso.

När jag bryggde som presso råkade jag av misstag använda lite väl kallt vatten, ca 80 grader, men det blir inte alls dumt! Det känns som att det nog finns mer att hämta genom att experimentera med olika vattentemperaturer.

Skicka en kommentar