torsdag 15 oktober 2009

Yirgacheffe

Fick ett enormt kaffesug härom kvällen, och självklart hade sambon gått och lagt sig. Inte för att jag inte klarar av att njuta av en kopp kaffe ensam, men sovande sambo innebär att det krävs ninja-skills för att få fram en kopp eller två, då sovrummet och köket ligger vägg i vägg.

Inte för att hon är en "mean sleeper" utan mer för att hon rätt ofta blir väckt av en kaffesörplande pojkvän som stökar runt vid maskinerna. Så jag gör mitt yttersta för att låta henne sova utan mjölkskummning och espressomalning nuförtiden.


Som tur är så finns det en hel del andra metoder för kaffekokning här hemma. Denna gång vart det min secondhand fyndade kvarn och porslinsfilter från indiska. Kaffet för kvällen blev en Etiopisk Yirgacheffe från Costas.


Redan efter malning så kommer en tydlig doft av jasmin och kaffet ger en syrlig och söt kopp och jag tycker mig hitta lite toner av hallon och citrus men framför allt svarta vinbär allt eftersom kaffet får svalna lite.


Kaffet är lite för nytt och skulle kanske ge mig en bättre upplevelse om några dagar till. Men har man bara nyrostat hemma (alla dessa i-landsproblem) så är det bara att gilla läget.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Najs:)
Men du har ju världens bästa fru så du kan nog leva om lite utan att du får ett portafilter i skallen;)
Goldfish

Peter sa...

Går det att ställa om malningsgraden på din KYM kvarn? Tänkte köpa en kvarn som inflyttningspresent till en kompis och det finns ju en del KYM där ute.

/Peter

Andreas sa...

Yes, det sitter en ställskruv inne i kvarnen under malverket.

Skicka en kommentar