torsdag 25 juni 2009

Kaffefynd

Gick förbi en secondhandbutik idag när jag skulle till bussen och tänkte att jag kanske kunde hitta ett par schyssta solglasögon, inga solglasögon blev det men dock en kvarn.

Bland prydnaderna stod en gammal handjagare av märket KYM prismärkt till 40 spänn. Det var inget att fundera på, den huserar numera hemma hos mig bredvid en Robur och en Dallacorte Mini.

Perfekt att ha på jobbet till guldfiltret alternativt till presskannan. Sen tror jag även den kommer att åka med i packningen till en hel del ställen i sommar.


Har just precis testat att mala till Dallacorten, och det funkade faktiskt riktigt bra, visserligen blir det tungvevat som attan när man kör så fint. Men kaffet blev bra.

Körde med Costas Los Cremos och fick en extrahering på 31 sek och ca 2,5cl, hade en liten överdosering och lite hårdare tampning än vanligt för att kompensera för det lite grövre kaffet.


Försökte få en bra bild på skillnaden mellan det finaste kaffet KYM kvarnen klarade av och kaffe från min Robur (så som jag normalt maler till espresso) men man måste nästan känna på kaffet för att uppfatta skillnaden.


Helt klart ett fynd!

2 kommentarer:

Peter sa...

Verkligen ett fynd!

Jag har en Zassenhaus hemma för presskannan, går ju betydligt lättare att mala när det inte behöver vara så finmalet som till espresso. Får hålla ögonen öppna efter KYM också. Kvarnar kan man väl inte få för många av.

Andreas sa...

Kan inte annat än hålla med. Ska bli skönt att kunna avnjuta en liten presskanna ute på bryggan i sommarstugan. Skulle helst villja hitta en till som kan få bo på jobbet permanent.

Skicka en kommentar