tisdag 30 juni 2009

Semesterkaffe

Sitter i skrivande stund och avnjuter en kopp Biloya nr 1 ute i
finnträsk där sambons föräldrar bor.

Tack vare guldfilter och den nya handkvarnen så kan jag nu få mig en
god kopp nästan varsomhelst.

Guldfiltret har till en början varit ett stort irritationsmoment, pga
av den något ojämna malningen från handkvarnen så kloggar filtret
ihop och inget kaffe rinner igenom från den övre behållaren till
själva filtret.

Men nu efter några koppar så har jag fått in malningsgraden rätt
och allt går som det ska.

Om någon sitter på några bra knep när det gäller just guldfilter
så tar jag tacksamt emot tips.

4 kommentarer:

Peter Hörnell sa...

Jag tycker guldfiltret funkar bäst när man maler rätt så grovt samt förfuktar det. Häll på en liten mängd vatten och rör runt lite så att allt kaffe blir blött. Låta det sedan dra i kanske 30 sekunder varpå jag tillsätter resterande mängd vatten. Brukar bli bra tycker jag.

Andreas sa...

Härligt med snabba svar det uppskattas. Rätt så grovmalet är det jag har kommit fram till också men jag kan tycka att jag får en för snabb extrahering, får testa att förfukta nästa gång.

Anonym sa...

Ja, jag har samma tips jag. Förfuktar, rör dock inte om utan låter det bara fukta i 10-20 sek och häller sedan på resten. Brukar bli en fin och ren kopp. Jag har även ett guldfilter med tillhörande kanna som kan rekommenderas. Se min blogg där jag tror jag har den postad på nån sida, om du inte sett sån förr.

Andreas sa...

Jo dom har jag sett, nu har vi liknande tips från två källor, ska ut och fiska lite nu men efter fisketuren kommer det att sitta bra med en kopp så då får jag testa förfuktning.

Skicka en kommentar