onsdag 9 december 2009

Cezve, Briki, Raqwa

Köpte en påse "grek-kaffe" från Costas för ett tag sen. Äger i dagsläget ingen Cezve/Ibrik men botten delen på min 3-koppars Siphon duger som substitut tills vidare.

Har inga speciella mängder att gå på men 2 rågade teskedar kaffe och en tesked socker till ca 1 dl vatten har känts rimligt och gett ett bra resultat om än det blir lite för sött för min smak.

I sann Färjan-Håkan anda så är bryggningen inga konstigheter. Värm upp vattnet i med kaffe och socker, rör om lite och låt det bara koka lite snabbt så man får det att skumma och bilda lite "crema". Jag lät denna kopp koka lite för mycket vilket medförde att skummet försvann lika fort som det dök upp.



Kaffet är malt mycket finare än espressomalet och mals med fördel i kvarnar med stenskivor. Den som Costas använder är ett riktigt monster till kvarn och ser ut att komma direkt från Professor baltazaar´s lab. Om jag inte mins helt fel så är malskivorna på 160 mm.

Lilla kafferosteriet la för ett tag sen upp en bild som visar skillnaden mellan malningsgraderna för olika bryggmetoder. Det inlägget hittar ni här.

Denna laddning kaffe var en blandning på Kalosi Sulawesi, Yirgacheffe Natural och Fazenda Passeio. Smakmässigt så kan jag inte säga så mycket mer än att det är som jag nämde väldigt sött, jag har svårt att hitta kaffet bakom allt socker men det finns där. Ska testa lite mer med mindre mängd socker framöver.

Sammanfattningsvis så tycker jag att en kopp grek-kaffe en kall och mörk decemberkväll kan sitta rätt fint ibland, och det kommer väldigt bra till hands när sambon gått och lagt sig och jag i sedvanlig ordning glömt att mala upp det eventuella kvällskaffet i förväg.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Snyggt byggt! Du får bjuda på en kopp när vi för skutan norröver!

Andreas sa...

Absolut, vi får styra upp en kväll med fokus bara på kaffe så du får stilla abstinensen lite.

Lennart sa...

Jag har samma kvarn som Costas och den mal mycket fint som du skriver men jag rostar mina kaffebönor till second crack. Jag dricker arabiskt kaffe utan socker.Det skulle vara trevligt att träffas och testa olika kaffe Grekiskt-arabiskt.

Andreas sa...

Hej Lennart

Snackade faktiskt med Costas om att han inte är själv med en sån kvarn efter att ha sett ditt foruminlägg på RK. Det vore kul, kanske att det hinns med under mellandgarna annars någon kväll i januari.

lennart sa...

Hej Andreas

Jag har inte möjlighet att träffas i mellandagarna för att jag åker till Libanon den 14 December och kommer hem i mitten på Januari. Jag skall köpa med mig lite kaffebönor från yemen som jag skall rosta i Umeå.
Men det skulle vara trevlgt att träffas senare i Januari

Lennart sa...

Jag är nu hemma från Libanon och det skulle vara trevligt att träffas och testa lite olika Grekisk/Arabiskt kaffe.

Skicka en kommentar