onsdag 1 april 2009

Coffee Siphon




Skrev för ett tag sen att jag inte använt mina vacumbryggare på ett tag så ikväll fick Dallacorten stå kall.

Min underbara sambo gick efter jobbet och köpte en påse El Quetzal 100% Maracatu för ändamålet, eftersom vi inte hade något kaffe som passade riktigt bra som bistro hemma.


Lite kort om kaffet, Maracatu är en hybrid av Maragogype och Caturra. Man har valt Margogype för smak och storlek på bönorna och Caturra för härdigheten och för att den ger mer bär.

Farmen ligger i Matagalpa distriktet i centrala Nicaragua och ägs av Roberto Bendaño McEwan.


Jag att gå på ett tips från min bror (som kört väldigt mkt på denna bryggare nere i linköping)att överdosera lite och låta kaffet dra i 40-50sek. Jag körde med 9 gram per kopp och espressomalet (om man tänker att man tampar med nått kilos tryck)så kaffet var rätt så fint. Tror egentligen att jag kunde ha kört finare eftersom filtret i vacumbryggaren är någon slags microfiber/tyg-historia.



Förvärmde bryggaren med hett vatten och körde sen igång. Vattnet jag bryggde med fick värmas upp till 95grader i min Aquagrad M3005 (som just nu känns oumbärlig) och sen värmas av spritvärmaren till bryggaren.

Kaffet jag fick ut var väldigt lent och hade ingen sump alls i koppen, trots den fina malningsgraden. Den smak som trädde fram mest var råsocker och en viss citruston återfanns också. Citrustonen blev även mer och mer tydlig allt eftersom kaffet svalande. Kort och gott var det den bästa koppen "vanligt kaffe" jag fått i mig sedan Illias bjöd på Aricha i Clovern.

Ska absolut använda dessa bryggare mer, men glömmer man att förvärma dem med kokhett vatten och börjar med för svalt vatten då får man vänta ett bra tag på koppen.


2 kommentarer:

Unknown sa...

Trevligt att "receptet" fukade uppe i umeå också!

Anonym sa...

Tip top!!
Costas

Skicka en kommentar