torsdag 9 april 2009

Pacamara Honey


Har kört mycket på denna böna de senaste dagar och jag kommer definitivt att köpa mig några påsar till.

Som espresso fick jag den bäst med lite överdosering och extraheringar på cirka 35sek och uppåt. Syrliga hallon toner och en väldigt smörig, len, oljig munkänsla.


Körde även lite i aeropressen med det sista i påsen och även där fanns det hallon och bärtoner men en mycket mildare syrlighet.
I aeropressen blev det ca 20gr för 2 koppar.

Pacamara är en hybrid mellan sorterna Paca och Maragogype, denna hybrid har sitt ursprung i El Salvador men har tack vare sin popularitet spridit sig till fler länder.

Kaffet är importerat av David Haugaard och rostat av Costas

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nästa vecka ska vi testa samma böna men natural proccessat.Kan kan bli interesat att få testa dom brevid varan!
Costas.

Anonym sa...

Känner man någon skillnad i smak om man brygger med naket portafilter, eller är det bara för att kolla hur man lyckats med extraheringen??

Andreas sa...

Jag har inte gjort något utförligt smaktest men det har skrivits lite om det på riktigtkaffe.se

Ska testa det inom kort själv faktiskt och se om jag märker någon skillnad.

Skicka en kommentar